Private groepsaankoop laadpalen

  • novembre 4, 2021

De komende jaren moeten we massaal overschakelen op de elektrische wagen. Om de Vlaamse klimaatdoelstelling te halen tegen 2030 moeten er 20x zoveel laadpalen komen dan er nu zijn. Om deze omschakeling te faciliteren organiseert Haviland nu een groepsaankoop voor inwoners en bedrijven.

Om de doelstellingen voor Vlaanderen te halen tegen 2030 moeten er 20x zoveel laadpalen komen dan er nu al zijn. Als dat aantal over heel Vlaanderen evenredig verdeeld wordt, moeten er in onze regio 150.000 laadpalen geplaatst worden in de komende 10 jaar. Dat zijn er 4 per dag. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.

150.000 extra laadpalen, maar niet alleen op kosten van gemeenten

Het goede nieuws is echter dat niet al deze laadpalen op het openbaar domein moeten worden geplaatst of op kosten van de gemeente. Daarom organiseert Haviland een groepsaankoop laadpalen voor particulieren en bedrijven. 

Niet elke particulier heeft een garage of een openbare laadpaal bij de deur. Toch moeten de komende jaren heel wat mensen overschakelen op een elektrische wagen. Een particuliere laadpaal is voor heel wat mensen een ideale oplossing. 

Ook heel wat bedrijven maken momenteel de omschakeling naar een groener wagenpark, zeker nu bedrijfswagens in de toekomst niet langer op fossiele brandstoffen zullen mogen rijden. Hoe sneller deze bedrijven laadpalen plaatsen, hoe sneller ze ook zullen overstappen op elektrische wagens.

Deelnemende gemeenten

  • Gooik

  • Kampenhout

  • Kapelle-op-den-Bos

  • Liedekerke

  • Londerzeel

  • Machelen

  • Opwijk

  • Ternat

  • Wezembeek-Oppem

  • Zemst

Praktische info voor inwoners

Veiliger, sneller en goedkoper

Er zijn heel wat voordelen in private laadpalen, ook voor bedrijven die hun personeel en klanten de mogelijkheid willen bieden om op te laden op het eigen bedrijfsterrein. Een private laadpaal is veilig, want anders dan een stopcontact is een laadpaal beter opgewassen tegen oververhitting bij langdurig laden.

Bovendien gaat energie tanken via een laadpaal tot zestig procent sneller dan een gewoon stopcontact. Het is ook een pak goedkoper, in combinatie met zonnepanelen is het zelfs kosteloos.

Waar de installatie van een laadpaal nu rond de 2.000 euro schommelt, zal dat bij de groepsaankoop heel wat goedkoper zijn. De prijs hangt af van het aantal geïnteresseerden, het type laadpaal en de leverancier. 

Aanmelden & timing

Particulieren en ondernemers uit de tien gemeenten kunnen zich nog aanmelden tot en met 15 juli via een van deze links:

Formulier NL - Formulaire FR

Nadien bepaalt een stuurgroep de voorwaarden en de leverancier. De plaatsing kan nog dit najaar plaatsvinden.

  • Deadline inschrijven: 15 juli 12u 
  • Periode 1ste stuurgroep: eind juli (25-29 juli) 
  • Prijsvraag: begin augustus 
  • Periode stuurgroep 2: half september 
  • Info-avonden voor geïnteresseerde inwoners en ondernemers: eind oktober/november 
  • Plaatsing: kan nog vanaf dit najaar voor snelle beslissers
  • Definitieve deadline aanmelden geïnteresseerden: 15 december 
Praktische info voor lokale besturen

Geïnteresseerde vennoten kunnen zich inschrijven tot 23 februari door hun collegebeslissing in te sturen naar milieu@haviland.be.

Later instappen?
Elke gemeente die wenst in te stappen in het project na de algemene ontwikkelingsfase, zal ook dezelfde kosten van de ontwikkeling dragen als de reeds deelnemende gemeenten. Zo zorgen we ervoor dat zowel de pioniers als de late beslissers genieten van hetzelfde eerlijke voordeel.